Het paraplumodel

Het is uw en onze ervaring dat resultaat telt. En dat elk model klopt, maar niet altijd de werkelijk weergeeft. Maar een model kan wel helpen om focus te houden. Vooral als dat model niet aangeeft hoe je er wil komen, maar waar je wilt komen: daar waar de impact nodig is. Het effect.

Door onze opdrachten bij de overheid en met name bij de gemeente Amsterdam koesteren wij dat maatschappelijke effect. Omdat het daarom gaat. En omdat het voorkomt dat je teveel intern gericht wordt tijdens het traject.
Wij noemen ons model het Paraplumodel: omdat het er zo uitziet .

Effect in de maatschappij

Bij sommige trajecten lijkt het of de interne doelstelling het belangrijkste is: minder kosten, snellere doorlooptijd, draagvlak. Op zichzelf prima doelen. Maar er is meer: werken die doelen ook buiten, in de maatschappij of bij de klant door? Wij noemen dat de impact. Of het effect.
Kortom: goed projectmanagement zorgt voor goede beheersing van tijd, geld en kwaliteit. En wij voegen daar impact aan toe, want het traject is pas geslaagd als het maatschappelijk effect wordt bereikt.

Een voorbeeld: van analyse van zorgaanbieders naar maatschappelijk effect

Samen met Annual Insight analyseerden we zorgaanbieders betrokken bij de WMO. Daardoor konden we aantonen hoe het staat met hun continuïteit en hoe andere aanbieders het doen (de benchmark). We hadden daar kunnen stoppen, maar we gingen nog een stapje verder.
Door ook accounthouders en contractmanagers erbij te betrekken met trainingen en inzicht in de praktische zaken achter de cijfers, konden zij op een niet-financieel-technische manier gesprekken voeren met de aanbieders. Waardoor het weer ging over de inhoud. We hadden het hierbij kunnen laten, maar we gingen nog een stapje verder.

Van contractmanagement naar partnermanagement

Door de zorgaanbieders ook uit te leggen wat er achter hun eigen cijfers schuilging, begrepen ze de vragen van de gemeente beter. En door samen om de tafel te gaan werd een beweging in gang gezet van contractmanagement naar partnermanagement. We hadden daar kunnen stoppen, maar we gingen nog een stap verder.

Effect op de uiteindelijke dienstverlening

We hebben ook aandacht voor het effect van deze samenwerking op de uiteindelijke dienstverlening: voelt bijvoorbeeld de inwoner die gebruik maakt van WMO-voorzieningen zich beter geholpen? En zijn de daaraan verbonden kosten beter beheersbaar? Interessante trajecten die verder gaan dan van A naar B.
En wij schetsen niet alleen de stappen om daar te komen, maar ontwikkelen ook de benodigde besturing van het traject. Want er is meer nodig dan tijd, geld en kwaliteit. We meten ook de weg naar impact. Samen met u. Het Paraplumodel.

We leggen graag uit hoe dat in uw situatie eruitziet.

Het paraplumodel

Het is uw en onze ervaring dat resultaat telt. En dat elk model klopt, maar niet altijd de werkelijk weergeeft. Maar een model kan wel helpen om focus te houden. Vooral als dat model niet aangeeft hoe je er wil komen, maar waar je wilt komen: daar waar de impact nodig is. Het effect.

Door onze opdrachten bij de overheid en met name bij de gemeente Amsterdam koesteren wij dat maatschappelijke effect. Omdat het daarom gaat. En omdat het voorkomt dat je teveel intern gericht wordt tijdens het traject.
Wij noemen ons model het Paraplumodel: omdat het er zo uitziet .

Effect in de maatschappij

Bij sommige trajecten lijkt het of de interne doelstelling het belangrijkste is: minder kosten, snellere doorlooptijd, draagvlak. Op zichzelf prima doelen. Maar er is meer: werken die doelen ook buiten, in de maatschappij of bij de klant door? Wij noemen dat de impact. Of het effect.
Kortom: goed projectmanagement zorgt voor goede beheersing van tijd, geld en kwaliteit. En wij voegen daar impact aan toe, want het traject is pas geslaagd als het maatschappelijk effect wordt bereikt.

Een voorbeeld: van analyse van zorgaanbieders naar maatschappelijk effect

Samen met Annual Insight analyseerden we zorgaanbieders betrokken bij de WMO. Daardoor konden we aantonen hoe het staat met hun continuïteit en hoe andere aanbieders het doen (de benchmark). We hadden daar kunnen stoppen, maar we gingen nog een stapje verder.
Door ook accounthouders en contractmanagers erbij te betrekken met trainingen en inzicht in de praktische zaken achter de cijfers, konden zij op een niet-financieel-technische manier gesprekken voeren met de aanbieders. Waardoor het weer ging over de inhoud. We hadden het hierbij kunnen laten, maar we gingen nog een stapje verder.

Van contractmanagement naar partnermanagement

Door de zorgaanbieders ook uit te leggen wat er achter hun eigen cijfers schuilging, begrepen ze de vragen van de gemeente beter. En door samen om de tafel te gaan werd een beweging in gang gezet van contractmanagement naar partnermanagement. We hadden daar kunnen stoppen, maar we gingen nog een stap verder.

Effect op de uiteindelijke dienstverlening

We hebben ook aandacht voor het effect van deze samenwerking op de uiteindelijke dienstverlening: voelt bijvoorbeeld de inwoner die gebruik maakt van WMO-voorzieningen zich beter geholpen? En zijn de daaraan verbonden kosten beter beheersbaar? Interessante trajecten die verder gaan dan van A naar B.
En wij schetsen niet alleen de stappen om daar te komen, maar ontwikkelen ook de benodigde besturing van het traject. Want er is meer nodig dan tijd, geld en kwaliteit. We meten ook de weg naar impact. Samen met u. Het Paraplumodel.

We leggen graag uit hoe dat in uw situatie eruitziet.

Top